Specifická loajalita muslimů je první příčina, proč je islám neslučitelný s demokracií
Chybějící občanství v islámských zemích a specifická struktura politické loajality Arabů a muslimů, je jedna z příčin, proč je islám neslučitelný s demokracií - První příčina
Základní myšlenka občanství je, že občan uznává závazky vůči lidem, které nezná. Občan sdílí svou příslušnost s lidmi, které nezná a s nimiž je spojen ve společném předivu práv a povinností. Moderní demokracie je nutně společností cizinců, v níž jsou cizinci výslovně zahrnuti do sítě závazků. Občanství předpokládá schopnost uznat závazky vůči těm, které neznáme a jednat podle těchto závazků. Moderní stát je společností cizích lidí, které více než vzájemné soupeření, spojuje pocit, že putují společně totožným osudem. Absence této schopnosti v islámských zemích, kde se postoje utvářené náboženskými a rodinnými vazbami snaží přizpůsobit světu vytvořenému cizinci, má katastrofální důsledky. Důsledky průmyslového pokroku, nelítostnost technologické změny, neustálé vykořeňování a každodenní invaze státu a jeho zástupců – to všechno v islámských zemích vyvolá touhu hledat útočiště v rodině, kmeni nebo náboženství a dělit svět na přátele a nepřátele. Tyto postoje vybízejí k tomu, aby se odpovědnosti ujal diktátor. V moderní společnosti, občanství umožňuje cizincům postavit se společně autoritě a prosazovat společná práva. Občanství je tedy záštitou před útlakem a ozvěnou nesouhlasného postoje.
V tradičních muslimských společnostech má jednotlivec plno povinností – vůči své rodině, vůči svým přátelům a svému kmeni. Nad těmito závazky se rozpíná příkrov božího zákona, který musí být dodržován ne kvůli osobnímu rozhodnutí jednotlivce, ale jemu navzdory. Stát se obvykle ztotožňuje s vírou či dynastií a z politického závazku rázem je závazek jiného druhu - zbožnosti, příbuzenství či vojenské podřízenosti.
Rozhodujícím faktorem ovlivňujícím politickou kulturu na Blízkém východě je specifická politická loajalita. Struktura politické loajality Arabů a muslimů všeobecně je diametrálně odlišná, než je tomu v moderních západních společnostech. V islámském světě existují dvě základní a trvalé loajality – loajalita k rodině a ke kmeni; nad tím leží pouta kulturní a náboženská. V arabském světě totiž nikdy neexistovalo nic obdobného národní identitě a loajalita vždy náležela kmeni, klanu a širší rodině. Stabilita národního státu na Blízkém východě je udržována víceméně uměle s pomocí kombinace státního násilí a systematické manipulace. Právě proto, v takto nastavené politické kultuře vystupují islamisté jako jediná možná opozice, která nabízí vlastní model uspořádání státu.
Klíčovým rysem moderní společnosti je teritoriální jurisdikce a loajalita. Tato loajalita získává trvalost díky třem nejvyšším cnostem: dodržování zákona, schopnosti se obětovat v době války a veřejnému duchu v době míru. Dodržování zákonů předpokládá zřeknutí se tužeb v zájmu teritoriálního práva. Lidé, kteří dodržují zákony a umírají, kvůli cizincům se na společnost, k níž patří, dívají jako na něco trvalého, co přesahuje do minulosti a budoucnosti.
Tři ctnosti, které tvoří základ občanství, mají své ekvivalenty i v muslimské společnosti. Muslim musí dodržovat šaría, musí být připraven položit život v džihádu a musí odvádět desátek na dobročinnost (zakat). Těmito povinnostmi je povinován Bohu, nikoliv cizincům a jejich striktní dodržování může občas společnosti stmelovat a jindy zase rozeštvávat.
Islámská právní věda neuznává sekulární svrchovanost za skutečný zdroj práva, a tím méně svrchovanost teritoriální. Předkládá boží zákon, který je jedinou cestou ke spáse. Je to vyčerpávající systém příkazů – a ty mohou sloužit jak civilním, tak vojenským účelům. Ani stát si v islámu nezaslouží loajalitu. Loajalita náleží pouze Bohu a pak těm nacházejícím se v síti osobních vztahů. Po sekulárním pojetí vlády, které přejali křesťané z Římského práva, není v islámskému právu ani stopy. Náboženská tolerance je v moderních společnostech normou právě proto, že jsou založeny na teritoriální jurisdikci, která pokládá za zdroj práva nikoliv náboženství, nýbrž státní svrchovanost.
Chybějící občanství v islámských zemích a specifická struktura politické loajality Arabů a muslimů, je jedna z příčin, proč je islám neslučitelný s demokracií. Jejich loajalita je jednoznačně odlišná, než je tomu v moderních západních společnostech.
*** V příštím článku Vám uvedu další příčinu, proč je islám neslučitelný s demokracií.
Mansoor Maitah
Zemědělská půda dramaticky ubývá a čelí degradaci! Pojďme to společně změnit!
Úbytek zemědělské půdy má mnoho dalších důsledků, které negativně ovlivňují naši krajinu. Zdravá půda je schopná účinně regulovat odtok vody z krajiny, a tím tlumit výskyt povodní i sucha.
Mansoor Maitah
Vracíme se k ekonomickému nacionalismu? Říkáme globalizaci sbohem?
Naše Země má dostatek zemědělské půdy na to, aby zajistila většinu potravin ze svých vlastních zdrojů a svými vlastními silami. Ochrana půdy, péče o krajinu, produkce a výroba potravin musí být jednou z našich hlavních priorit.
Mansoor Maitah
Společně rozumným úsudkem proti koronaviru!
Chtěl bych říct, že jsem hrdý na to, jakým způsobem se celá naše země a její občané s touto situací dosud vyrovnávají.
Mansoor Maitah
Haló, evropské instituce, kdepak jste?
Lidé nabízejí druhým pomoc a snaží se být tolerantní a solidární. Až koronavirus zvládneme, a já pevně věřím, že to bude brzy, měli bychom chtít znovu a lépe nastavit naše vztahy vůči evropským institucím.
Mansoor Maitah
Nepotřebuje Evropa nového Evžena Savojského?
Nedovolme, aby se historie opakovala. Mějme na paměti historii a poučme se z ní. Je nejvyšší čas, aby se evropští lídři probudili a začali se Tureckem velmi vážně zabývat.
Mansoor Maitah
Bývalý pražský imám
Muslimové by se měli snažit o adekvátní interpretaci své víry, o takovou interpretaci, která zohledňuje historický kontext a kriticky zkoumá vlastní slučitelnost s dnešními pluralitními a demokratickými poměry.
Mansoor Maitah
Ke kauze šátku somálské dívky v Praze
Česká společnost může být multirasová i multináboženská, nikoli však multikulturní, a to právě i z důvodu zachování náboženské tolerance, která by jinak mohla zcela zaniknout.
Mansoor Maitah
Arabský antisemitismus nevznikl založením Izraele, sahá hlouběji
V posledních letech antisemitismus sílí napříč celým evropským kontinentem, jeho protagonisté jsou často imigranti z Blízkého východu. Zní to trochu paradoxně, zvláště když uvážíme některé následující skutečnosti.
Mansoor Maitah
Svéráz politické kultury islámu
Dennodenně se střetáváme v mediích s takovými titulky jako například: „Tvrdé střety s islámisty si v Jemenu vyžádaly 150 obětí“, „V Tunisu se po střetu s policií odpálil islamista“, „Policisté v Egyptě zabili dvanáct radikálů“, ,,
Mansoor Maitah
Čiň čertu dobře - peklem se ti odmění
Bývalý pražský imám Samer Shehadeh v úterý u Městského soudu v Praze přiznal, že pomohl svému bratrovi a jeho ženě vycestovat do Sýrie, a ti se pak přidali k teroristické organizaci Džabhat Fatah aš-Šám.
Mansoor Maitah
Zelená ideologie aneb se zelenou muchomůrkou se nezahrává !!!
Česká republika se vyznačuje strategickou polohou, relativně levnou pracovní silou i zvýšenou orientací na automobilový průmysl a přidružená odvětví.
Mansoor Maitah
Bez eura nebudeme na periferii Evropy.
Je skutečně třeba se v zájmu zachování suverenity vyvázat z povinnosti přijmout euro. Koruna je symbolem české státnosti a už jenom proto se jí nesmíme lehkovážně vzdát.
Mansoor Maitah
Kdo je to Mansoor Maitah?
Být obyvatelem České republiky je výsada. Věřte mi, já o tom něco vím. Vážím si toho, že můžu být už téměř 40 let součástí takové země.
- Počet článků 13
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 5302x
Je zakladatelem iniciativy na záchranu půdy v České republice.
https://or.justice.cz/ias/ui/rejstrik-firma.vysledky?subjektId=1087195&typ=PLATNY
http://wp.czu.cz/cs/index.php/?r=1071&mp=person.info&idClovek=6677
https://scholar.google.cz/citations?user=LqsgQ8gAAAAJ&hl=cs
https://insis.vse.cz/lide/clovek.pl?id=56981
www.maitah.com