Arabský antisemitismus nevznikl založením Izraele, sahá hlouběji
Podle zhruba dva tisíce let starého biblického příběhu o původu Arabů a Židů, jsou Arabové a Židé bratři, přesněji řečeno nevlastní bratři, mají stejného otce Abraháma ale různé matky. Izák, praotec Židů, je synem Sáry. Prvorozený a o mnoho let starší Ismail je synem Sářiny egyptské otrokyně a je považován za praotce Arabů. Obě společenství věří v monoteistické náboženství, Arabové věří v islám a Židé v judaismus. Jejich náboženství mají některé společné rysy jako například zákaz konzumace vepřového masa či respekt k určitým prorokům. Též mluví podobnými semitskými jazyky, kde je mnoho obdobných výrazů, jako například slova pro pozdrav – salam a shalom.
V historii se několikrát opakovaly vlny židovské migrace do arabského světa. První vlna se uskutečnila již v předislámské době. Po zničení Jeruzalémského chrámu Římany v roce 70 n. l. se mnoho Hebrejců vystěhovalo z Palestiny a usadili se na Arabském poloostrově ve městě Jarthrib, které pak za pět set let arabský prorok Mohamed přejmenoval na Medínu. Předislámští Arabové tenkrát nevnímali židovské přistěhovalce jako nebezpečí. Naopak medínští Židé žili s polyteistickými Araby dlouho pokojně a zabývali se především obchodem.
V době zlatého věku islámu zejména od 9. do 11. století se mnoho Židů proslavilo jako vědci, básníci, filosofové či dokonce jako poradci islámských chalífů, a to zejména ve španělské Andalusii. Židé směli zastávat vysoké úřady a byli činní v islámské politice. V 11. století židovský básník a teolog Samuel Nagherla se dokonce stal velkovezírem u dvora muslimského krále v Granadě.
Koncem 15. století Křesťané dobyli nazpět Andalusii a začalo masové vyhánění Židů a muslimů ze Španělska. Část španělských Židů odešla do severní Afriky, kde byla bez problémů přijata. Další část se usadila v Osmanské říši, kde na sultánově dvoře hráli židovští lékaři, učenci a bankéři důležitou roli.
A poslední židovská migrace byla v první polovině 20. století, když uprchli desetitisíce Židů před evropským antisemitismem a usadili se v Palestině. Jenže tentokrát nebyli vítáni. V té době došlo k zániku islámského chalífátu a nespoutaná nenávist k Židům si prorazila cestu a bohužel dodnes se ji nepodařilo dostat pod kontrolu.
Odkud ale pramení tato nenávist? Abych to vysvětlil, tak musím zpátky do 7. století a zastavit se též v devatenáctém.
Když v sedmém století přišel prorok Mohamed do Medíny, mnoho Židů nesouhlasilo s jeho přítomností ve městě. On sám několikrát tvrdil, že jej Židé chtějí zabít. Mohamed se zde postupně proměnil v naprostého odpůrce Židů. Nepovažoval střety s Židy a muslimy za přechodnou záležitost, nýbrž za dlouhodobý a osudový boj, který se rozhodne až na konci věků. Prorokoval: „poslední soud nepřijde, dokud muslimové nezvítězí nad Židy a nepovraždí je“. Toto proroctví dodnes dodává křídla šíleným fantaziím islamistů, kteří považují boj proti Židům za svaté poslání.
Koncem 19. století zachvátila Blízký východ sílící vlna nacionalismu. Tato vlna přivedla dvě významná hnutí, a to sionismus a později v 20. století panarabismus. Obě hnutí vzešla z pocitu útisku. Židovsko-nacionalistické hnutí chtělo uniknout před sílícím antisemitismem v Evropě a zakládat svobodný národní stát pro všechny Židy. Arabští nacionalisté se chtěli vymanit z koloniální nadvlády a vybudovat stát pro všechny Araby. Netrvalo dlouho, a na scénu vstoupil islamismus, jak ho známe dnes. A tak se Blízký východ stal bojištěm, na němž se obě výše uvedená hnutí trvale střetávají.
Sionistické hnutí šlo pragmaticky za svým cílem. Navzdory mnohým konfliktům a permanentnímu ohrožení arabskými sousedy se v Izraeli rozhodli pro demokratické uspořádání státu. Byla to první a dosud poslední demokracie v tomto regionu.
Na druhé straně projekt sjednocení všech Arabů (panarabismus) stavěl na písku, protože už od začátku neměl žádný koncept, pomineme-li boj proti Izraeli. Existence Izraele se stala donekonečna omílaným argumentem, že se musí zbrojit a posilovat moc arabských vládců. Připravili tím skvělou živnou půdu pro islámský fundamentalismus a antisemitismus. Dokonce v roce 1941 v Berlíně zakotvil jeruzalémský muftí Al-Husajní, kde mu Nacisté zřídili arabskou rozhlasovou stanici, odkud muftí vysílal do arabského světa tu nejohavnější antisemitskou propagandu.
Antisemitismus v arabském světě je velmi vyhraněný. Někteří to zdůvodňují především založením státu Izraele. Bohužel jak je patrné z tohoto článku, kořeny arabského antisemitismu sahají mnohem hlouběji.
Vzhledem k tomu, že Mohamed zemřel téměř před 1400 lety, tak se podle mne Arabové a muslimové potřebují nutně zamyslet nad Mohamedovým odkazem. Kdo se tomu brání, ten chtě nechtě nahrává islamistům, kteří nenávidí celý svět a brzdí jeho rozvoj.
Mansoor Maitah
Zemědělská půda dramaticky ubývá a čelí degradaci! Pojďme to společně změnit!
Úbytek zemědělské půdy má mnoho dalších důsledků, které negativně ovlivňují naši krajinu. Zdravá půda je schopná účinně regulovat odtok vody z krajiny, a tím tlumit výskyt povodní i sucha.
Mansoor Maitah
Vracíme se k ekonomickému nacionalismu? Říkáme globalizaci sbohem?
Naše Země má dostatek zemědělské půdy na to, aby zajistila většinu potravin ze svých vlastních zdrojů a svými vlastními silami. Ochrana půdy, péče o krajinu, produkce a výroba potravin musí být jednou z našich hlavních priorit.
Mansoor Maitah
Společně rozumným úsudkem proti koronaviru!
Chtěl bych říct, že jsem hrdý na to, jakým způsobem se celá naše země a její občané s touto situací dosud vyrovnávají.
Mansoor Maitah
Haló, evropské instituce, kdepak jste?
Lidé nabízejí druhým pomoc a snaží se být tolerantní a solidární. Až koronavirus zvládneme, a já pevně věřím, že to bude brzy, měli bychom chtít znovu a lépe nastavit naše vztahy vůči evropským institucím.
Mansoor Maitah
Nepotřebuje Evropa nového Evžena Savojského?
Nedovolme, aby se historie opakovala. Mějme na paměti historii a poučme se z ní. Je nejvyšší čas, aby se evropští lídři probudili a začali se Tureckem velmi vážně zabývat.
Mansoor Maitah
Bývalý pražský imám
Muslimové by se měli snažit o adekvátní interpretaci své víry, o takovou interpretaci, která zohledňuje historický kontext a kriticky zkoumá vlastní slučitelnost s dnešními pluralitními a demokratickými poměry.
Mansoor Maitah
Ke kauze šátku somálské dívky v Praze
Česká společnost může být multirasová i multináboženská, nikoli však multikulturní, a to právě i z důvodu zachování náboženské tolerance, která by jinak mohla zcela zaniknout.
Mansoor Maitah
Svéráz politické kultury islámu
Dennodenně se střetáváme v mediích s takovými titulky jako například: „Tvrdé střety s islámisty si v Jemenu vyžádaly 150 obětí“, „V Tunisu se po střetu s policií odpálil islamista“, „Policisté v Egyptě zabili dvanáct radikálů“, ,,
Mansoor Maitah
Čiň čertu dobře - peklem se ti odmění
Bývalý pražský imám Samer Shehadeh v úterý u Městského soudu v Praze přiznal, že pomohl svému bratrovi a jeho ženě vycestovat do Sýrie, a ti se pak přidali k teroristické organizaci Džabhat Fatah aš-Šám.
Mansoor Maitah
Zelená ideologie aneb se zelenou muchomůrkou se nezahrává !!!
Česká republika se vyznačuje strategickou polohou, relativně levnou pracovní silou i zvýšenou orientací na automobilový průmysl a přidružená odvětví.
Mansoor Maitah
Bez eura nebudeme na periferii Evropy.
Je skutečně třeba se v zájmu zachování suverenity vyvázat z povinnosti přijmout euro. Koruna je symbolem české státnosti a už jenom proto se jí nesmíme lehkovážně vzdát.
Mansoor Maitah
Kdo je to Mansoor Maitah?
Být obyvatelem České republiky je výsada. Věřte mi, já o tom něco vím. Vážím si toho, že můžu být už téměř 40 let součástí takové země.
- Počet článků 13
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 5302x
Je zakladatelem iniciativy na záchranu půdy v České republice.
https://or.justice.cz/ias/ui/rejstrik-firma.vysledky?subjektId=1087195&typ=PLATNY
http://wp.czu.cz/cs/index.php/?r=1071&mp=person.info&idClovek=6677
https://scholar.google.cz/citations?user=LqsgQ8gAAAAJ&hl=cs
https://insis.vse.cz/lide/clovek.pl?id=56981
www.maitah.com