Ke kauze šátku somálské dívky v Praze

11. 02. 2020 21:26:13
Česká společnost může být multirasová i multináboženská, nikoli však multikulturní, a to právě i z důvodu zachování náboženské tolerance, která by jinak mohla zcela zaniknout.

V prosinci 2019 jsem na sociálních sítích zaznamenal vlnu nepokoje potom, co Nejvyšší soud vydal zlomové rozhodnutí v případu somálské dívky, která se v únoru 2016 obrátila na Obvodní soud pro Prahu 10 s nárokem na náhradu škody potom, co Střední zdravotnická škola v Praze jí zakázala nosit muslimský šátek, tzv. hidžáb. Nejvyšší soud zrušil zamítavé rozhodnutí nalézacího a odvolacího soudu a dále vyslovil svůj právně závazný názor, podle kterého „[...] Česká republika musí akceptovat a tolerovat náboženský pluralismus [...]“, což Nejvyšší soud odůvodnil především poukazem na čl. 9 Evropské úmluvy o ochraně lidských práv a svobod, podle které „Každý má právo na svobodu myšlení, svědomí a náboženského vyznání; toto právo zahrnuje svobodu změnit své náboženské vyznání nebo přesvědčení, jakož i svobodu projevovat své náboženské vyznání nebo přesvědčení sám nebo společně s jinými, ať veřejně nebo soukromě, bohoslužbou, vyučováním, prováděním náboženských úkonů a zachováváním obřadů. [...]“.

Rozhodnutí Nejvyššího soudu respektuji, a věřím, že skutečně rozhodl podle platného práva, resp. v souladu s výše uvedenou citací čl. 9 Evropské úmluvy, a kvůli které Nejvyšší soud nejspíše nemohl rozhodnout jinak.

Proč tedy nemalá část společnosti je tolik podrážděna uvedeným rozhodnutím Nejvyššího soudu? Domnívám se, že vím, odkud jejich podráždění pramení. Na prvním místě je třeba uvést, že je notorietou, že islám není jen náboženstvím, ale zároveň je také celospolečenskou politickou ideologií, která má svůj zcela vlastní právní systém zvaný šaría, který sahá až k úplnosti náboženského, politického, společenského, veřejného i soukromého života, a podle věřících muslimů je nadřazen všem ostatním právním systémům. Pro úplnost dodávám, že klíčovým rysem demokracie je právě loajalita k příslušenému právnímu systému, v našem případě tedy k právnímu systému České republiky. Avšak z pohledu šaría, českému právnímu systému nepřísluší legitimnost, která podle ní přísluší výlučně jen právě právnímu systému šaría, který za žádných okolností nepřipouští odluku státu od náboženství.

Česká republika je však založena na teritoriální jurisdikci, která za legitimní zdroj práva pokládá nikoli jednotlivá náboženství, nýbrž státní svrchovanost. Česká sekulární společnost ctí svobodu projevu, svobodu vyznání, a zejména pak rozlišuje mezi sférou náboženskou a politickou, a též mezi sférou soukromou a veřejnou. Důsledkem toho je, že česká společnost může být multirasová i multináboženská, nikoli však multikulturní, a to právě z důvodu zachování náboženské tolerance, která by jinak mohla zcela zaniknout.

Vraťme se však k somálské dívce. Vzhledem k jejímu náboženskému symbolu (hidžáb) je očividné, že její víra je islám, tedy nesekulární náboženství, a lze proto předpokládat, že její loajalita pravděpodobně nepatří českému právnímu systému, nýbrž z jejího pohledu nadřazenému systému islámského práva šaría. K uvedenému je nutno dodat, že křesťanské náboženské symboly (např. přívěšek ve tvaru křížku) se v evropské společnosti staly apolitickými od té doby, co byla církvi odebrána politická autorita, resp. od doby, kdy došlo k sekularizaci křesťanské společnosti. Odebrání politické autority církvi bylo však jedním ze zásadních zlomů ve vývoji moderních evropských společností. Šátek somálské dívky je však symbol islámského (doposud nesekularizovaného) náboženství, a lidé v České republice ho mnohdy považují za formu projevu politického islámu, a proto se domnívám, že vlna nepokoje, kterou uvedené rozhodnutí Nejvyššího soudu u veřejnosti vyvolalo, je z pohledu českých občanů pochopitelná, neboť zkrátka jen chtějí bránit své tradice a kulturu.

Autor: Mansoor Maitah | úterý 11.2.2020 21:26 | karma článku: 42.01 | přečteno: 1949x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Politika

Jiří Žamboch

Prokazatelně lživý titulek o spotřebitelské náladě:

Titulek Seznam Zprávy: "Blbá nálada ustupuje, Češi se cítí ekonomicky nejlépe za tři a půl roku" znamená, že autor neumí napočítat do tří (let). Důkazem jeho lživosti jsou přitom informace přímo z článku.

29.3.2024 v 9:14 | Karma článku: 27.65 | Přečteno: 448 | Diskuse

Michal Sabó

Nechte nám Mrazíka! Proč Češi stále milují Rusko a staré časy?

Česká veřejnost je rozdělena na dvě poloviny. Jedna podporuje Ukrajinu, druhá si stojí za Ruskem. Co vede lidi k hájení tyranie?

29.3.2024 v 6:45 | Karma článku: 26.09 | Přečteno: 1332 | Diskuse

Jiří Žamboch

Putinovo dnešní vojenské srovnání NATO a Ruska záměrně kulhá.Situace Ruska je o dost lepší

Dnešní srovnání NATO Putinem dalším chytrým Putinovým tahem.Prohlášení "Rusko vydává desetkrát méně na obranu než Spojené státy, tak je ruský útok na NATO nesmyslný." má ukolébat veřejnost evropských členů NATO.Je to však jinak.

28.3.2024 v 20:10 | Karma článku: 16.24 | Přečteno: 447 | Diskuse

Jan Pavelec

ČR má se svým upoceným pojetím liberalismu 200 let zpoždění.

Podle Listiny základních práv a svobod se Česká republika nesmí vázat na jakoukoliv výlučnou ideologii či náboženské vyznání, a podle Ústavy má být státem sociálním, nikoliv (neo)liberálním.

28.3.2024 v 15:50 | Karma článku: 15.28 | Přečteno: 264 | Diskuse

Jan Bartoň

Přichází nový věk – volíme mezi tragédií a realismem

Pan Václav Vlk starší uveřejnil skvělý komentář k současné mezinárodní situaci pod titulkem Přichází nový věk tragédie. Abychom předešli tragédii, musíme zvolit realismus.

28.3.2024 v 10:00 | Karma článku: 29.96 | Přečteno: 680 | Diskuse
Počet článků 13 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1527

Vystudoval České vysoké učení technické v Praze. Absolvoval doktorské studium na Fakultě mezinárodních vztahů Vysoké školy ekonomické v Praze, obor mezinárodní ekonomické vztahy. Dále absolvoval doktorské studium na Institutu politických studií Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze, obor politologie. V roce 2019 byl prezidentem republiky jmenován profesorem v oboru ekonomie. V současnosti působí jako vědecký výzkumník na Fakultě mezinárodních vztahů Vysoké škole ekonomické v Praze a též na Provozně ekonomické fakultě České zemědělské univerzity v Praze. Je autorem řady vědeckých článků a knižních publikací. Velkou pozornost vyvolala zejména jeho kritická analýza vztahu mezi islámem a demokracií. Je členem vědecké rady Fakulty mezinárodních vztahů Vysoké školy ekonomické v Praze. K jeho zálibám patří sport, historie a studium jazyků.

Je zakladatelem iniciativy na záchranu půdy v České republice.

https://or.justice.cz/ias/ui/rejstrik-firma.vysledky?subjektId=1087195&typ=PLATNY

http://wp.czu.cz/cs/index.php/?r=1071&mp=person.info&idClovek=6677

https://scholar.google.cz/citations?user=LqsgQ8gAAAAJ&hl=cs

https://insis.vse.cz/lide/clovek.pl?id=56981

www.maitah.com

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...