Specifická loajalita muslimů je první příčina, proč je islám neslučitelný s demokracií

28. 11. 2017 20:12:00
Téměř ve všech arabských zemích Blízkého východu se jako nejpravděpodobnější nástupce stávajícího uspořádání jeví výlučně islamistická vláda. Proč je tomu tak? A proč je islám neslučitelný s demokracií?

Chybějící občanství v islámských zemích a specifická struktura politické loajality Arabů a muslimů, je jedna z příčin, proč je islám neslučitelný s demokracií - První příčina

Základní myšlenka občanství je, že občan uznává závazky vůči lidem, které nezná. Občan sdílí svou příslušnost s lidmi, které nezná a s nimiž je spojen ve společném předivu práv a povinností. Moderní demokracie je nutně společností cizinců, v níž jsou cizinci výslovně zahrnuti do sítě závazků. Občanství předpokládá schopnost uznat závazky vůči těm, které neznáme a jednat podle těchto závazků. Moderní stát je společností cizích lidí, které více než vzájemné soupeření, spojuje pocit, že putují společně totožným osudem. Absence této schopnosti v islámských zemích, kde se postoje utvářené náboženskými a rodinnými vazbami snaží přizpůsobit světu vytvořenému cizinci, má katastrofální důsledky. Důsledky průmyslového pokroku, nelítostnost technologické změny, neustálé vykořeňování a každodenní invaze státu a jeho zástupců – to všechno v islámských zemích vyvolá touhu hledat útočiště v rodině, kmeni nebo náboženství a dělit svět na přátele a nepřátele. Tyto postoje vybízejí k tomu, aby se odpovědnosti ujal diktátor. V moderní společnosti, občanství umožňuje cizincům postavit se společně autoritě a prosazovat společná práva. Občanství je tedy záštitou před útlakem a ozvěnou nesouhlasného postoje.

V tradičních muslimských společnostech má jednotlivec plno povinností – vůči své rodině, vůči svým přátelům a svému kmeni. Nad těmito závazky se rozpíná příkrov božího zákona, který musí být dodržován ne kvůli osobnímu rozhodnutí jednotlivce, ale jemu navzdory. Stát se obvykle ztotožňuje s vírou či dynastií a z politického závazku rázem je závazek jiného druhu - zbožnosti, příbuzenství či vojenské podřízenosti.

Rozhodujícím faktorem ovlivňujícím politickou kulturu na Blízkém východě je specifická politická loajalita. Struktura politické loajality Arabů a muslimů všeobecně je diametrálně odlišná, než je tomu v moderních západních společnostech. V islámském světě existují dvě základní a trvalé loajality – loajalita k rodině a ke kmeni; nad tím leží pouta kulturní a náboženská. V arabském světě totiž nikdy neexistovalo nic obdobného národní identitě a loajalita vždy náležela kmeni, klanu a širší rodině. Stabilita národního státu na Blízkém východě je udržována víceméně uměle s pomocí kombinace státního násilí a systematické manipulace. Právě proto, v takto nastavené politické kultuře vystupují islamisté jako jediná možná opozice, která nabízí vlastní model uspořádání státu.

Klíčovým rysem moderní společnosti je teritoriální jurisdikce a loajalita. Tato loajalita získává trvalost díky třem nejvyšším cnostem: dodržování zákona, schopnosti se obětovat v době války a veřejnému duchu v době míru. Dodržování zákonů předpokládá zřeknutí se tužeb v zájmu teritoriálního práva. Lidé, kteří dodržují zákony a umírají, kvůli cizincům se na společnost, k níž patří, dívají jako na něco trvalého, co přesahuje do minulosti a budoucnosti.

Tři ctnosti, které tvoří základ občanství, mají své ekvivalenty i v muslimské společnosti. Muslim musí dodržovat šaría, musí být připraven položit život v džihádu a musí odvádět desátek na dobročinnost (zakat). Těmito povinnostmi je povinován Bohu, nikoliv cizincům a jejich striktní dodržování může občas společnosti stmelovat a jindy zase rozeštvávat.

Islámská právní věda neuznává sekulární svrchovanost za skutečný zdroj práva, a tím méně svrchovanost teritoriální. Předkládá boží zákon, který je jedinou cestou ke spáse. Je to vyčerpávající systém příkazů – a ty mohou sloužit jak civilním, tak vojenským účelům. Ani stát si v islámu nezaslouží loajalitu. Loajalita náleží pouze Bohu a pak těm nacházejícím se v síti osobních vztahů. Po sekulárním pojetí vlády, které přejali křesťané z Římského práva, není v islámskému právu ani stopy. Náboženská tolerance je v moderních společnostech normou právě proto, že jsou založeny na teritoriální jurisdikci, která pokládá za zdroj práva nikoliv náboženství, nýbrž státní svrchovanost.

Chybějící občanství v islámských zemích a specifická struktura politické loajality Arabů a muslimů, je jedna z příčin, proč je islám neslučitelný s demokracií. Jejich loajalita je jednoznačně odlišná, než je tomu v moderních západních společnostech.

*** V příštím článku Vám uvedu další příčinu, proč je islám neslučitelný s demokracií.

Autor: Mansoor Maitah | úterý 28.11.2017 20:12 | karma článku: 43.06 | přečteno: 7528x

Další články blogera

Mansoor Maitah

Demokracie v islámském prostředí? Hra s nulovým součtem

Islám nezná demokracii a demokracie nezná islám. Islám a demokracie mají rozporuplné podstaty a jejich sloučení vždy vyústí buď zánikem jedné z nich, nebo narozením hybrida ve stavu agónie.

23.12.2017 v 15:06 | Karma článku: 48.35 | Přečteno: 17506 | Diskuse

Mansoor Maitah

Absence pluralismu je čtvrtou příčinou nesouladu mezi islámem a demokracií

Téměř ve všech arabských zemích Blízkého východu se jako nejpravděpodobnější nástupce stávajícího uspořádání jeví výlučně islamistická vláda. Proč je tomu tak? A proč je islám neslučitelný s demokracií?

12.12.2017 v 21:26 | Karma článku: 43.53 | Přečteno: 7813 | Diskuse

Mansoor Maitah

Oblast lidských práv je další oblastí nesouladu mezi islámem a demokracií -Třetí příčina

Téměř ve všech arabských zemích Blízkého východu se jako nejpravděpodobnější nástupce stávajícího uspořádání jeví výlučně islamistická vláda. Proč je tomu tak? A proč je islám neslučitelný s demokracií?

8.12.2017 v 8:45 | Karma článku: 43.54 | Přečteno: 6755 |

Mansoor Maitah

Může být islám sekularizován? Druhá příčina, proč je islám neslučitelný s demokracií

Téměř ve všech arabských zemích Blízkého východu se jako nejpravděpodobnější nástupce stávajícího uspořádání jeví výlučně islamistická vláda. Proč je tomu tak? A proč je islám neslučitelný s demokracií?

2.12.2017 v 10:35 | Karma článku: 44.14 | Přečteno: 6826 | Diskuse

Další články z rubriky Politika

Petr Burian

Už se zase smí říkat pravda?

Anebo pořád ne? Trochu v tom tápu. Andreas Heusch, předseda správního soudu v Düsseldorfu řekl o migraci otevřeně to, co mnozí realisté tvrdí a tvrdili už před 3 roky. V minulosti jim za to byly mazány účty a roztrhán rodný list.

24.3.2019 v 14:55 | Karma článku: 38.65 | Přečteno: 1234 | Diskuse

Martin Mařák

Žluté vesty, Akt XIX

Jak jsem se zmínil výše, vláda po spektakulárním urban guerilla úspěchu ultralevicových Black Bloc a Antifa milicí z minulého víkendu konečně přitvrdila.

24.3.2019 v 10:51 | Karma článku: 10.47 | Přečteno: 369 | Diskuse

Ivo Cerman

Bojujeme!

Snažil jsem se dětem vysvětlit, jak pochodování ulicí změní světové klima. Ach ty děti a jejich bezelstné dotazy!

24.3.2019 v 10:34 | Karma článku: 28.44 | Přečteno: 836 | Diskuse

Jan Dvořák

Všechno bude, fakt

Ne málo televizních diváků v sobotu večer upřednostnilo komedii Líbáš jako Bůh, či Fantastická zvířata, což byla tzv. fantazy, před přenosem z udílení Českých lvů.

24.3.2019 v 8:29 | Karma článku: 13.39 | Přečteno: 458 | Diskuse

Libor Čermák

Také jste pro trestání lidí s jiným názorem? Zřejmě si nejste jisti tím svým!

Teď to jsou především vyznavači "politické korektnosti", kteří chtějí trestat lidi s jiným politickým názorem. Ale byla tu řada i jiných ideologií, kteří měli tendenci trestat lidi s jiným názorem. Nacismus, komunismus, islám,...

24.3.2019 v 5:55 | Karma článku: 36.15 | Přečteno: 842 |
Počet článků 5 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 9285

Jsem ekonom a vysokoškolský pedagog. Je mi 56 let a od roku 1981 žiji v pražských Modřanech. Působím na České zemědělské univerzitě a na Vysoké škole ekonomické v Praze. Též v rámci zahraniční spolupráce a mezinárodních projektů působím i v dalších evropských zemích. Přednáším makroekonomii a mezinárodní ekonomii. Ekonomie je mimo jiné velmi zajímavá tím, jak silně odráží celospolečenské změny a jak správná hospodářská politika může změnit věci k lepšímu. Práce pedagoga a výzkumníka mně velmi baví, neboť pevně věřím ve vzdělání. Mám za to, že vzdělání pokud je doprovázeno lidskou snahou a pracovitostí, tak přináší lepší poznání světa, které následně vede k lepším a šťastnějším lidským životům. Též mám za to, že naše děti jsou naše budoucnost a mělo by nám na jejich výchově a přípravě na šťastný a plnohodnotný život velmi záležet.

Vystudoval jsem České vysoké učení technické v Praze. V roce 2004 jsem absolvoval doktorské studium na Fakultě mezinárodních vztahů Vysoké školy ekonomické v Praze, obor mezinárodní ekonomické vztahy. V roce 2009 jsem absolvoval doktorské studium na Institutu politických studií Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze, obor politologie. V roce 2011 jsem habilitoval v oboru ekonomie. Jsem autorem mnoha vědeckých článků, monografií a odborných studií.

http://wp.czu.cz/cs/index.php/?r=1071&mp=person.info&idClovek=6677

https://scholar.google.cz/citations?user=LqsgQ8gAAAAJ&hl=cs

https://insis.vse.cz/lide/clovek.pl?id=56981

www.maitah.com

 

Najdete na iDNES.cz