Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ke kauze šátku somálské dívky v Praze

Česká společnost může být multirasová i multináboženská, nikoli však multikulturní, a to právě i z důvodu zachování náboženské tolerance, která by jinak mohla zcela zaniknout.

V prosinci 2019 jsem na sociálních sítích zaznamenal vlnu nepokoje potom, co Nejvyšší soud vydal zlomové rozhodnutí v případu somálské dívky, která se v únoru 2016 obrátila na Obvodní soud pro Prahu 10 s nárokem na náhradu škody potom, co Střední zdravotnická škola v Praze jí zakázala nosit muslimský šátek, tzv. hidžáb. Nejvyšší soud zrušil zamítavé rozhodnutí nalézacího a odvolacího soudu a dále vyslovil svůj právně závazný názor, podle kterého „[…] Česká republika musí akceptovat a tolerovat náboženský pluralismus […]“, což Nejvyšší soud odůvodnil především poukazem na čl. 9 Evropské úmluvy o ochraně lidských práv a svobod, podle které „Každý má právo na svobodu myšlení, svědomí a náboženského vyznání; toto právo zahrnuje svobodu změnit své náboženské vyznání nebo přesvědčení, jakož i svobodu projevovat své náboženské vyznání nebo přesvědčení sám nebo společně s jinými, ať veřejně nebo soukromě, bohoslužbou, vyučováním, prováděním náboženských úkonů a zachováváním obřadů. […]“.

Rozhodnutí Nejvyššího soudu respektuji, a věřím, že skutečně rozhodl podle platného práva, resp. v souladu s výše uvedenou citací čl. 9 Evropské úmluvy, a kvůli které Nejvyšší soud nejspíše nemohl rozhodnout jinak.

Proč tedy nemalá část společnosti je tolik podrážděna uvedeným rozhodnutím Nejvyššího soudu? Domnívám se, že vím, odkud jejich podráždění pramení. Na prvním místě je třeba uvést, že je notorietou, že islám není jen náboženstvím, ale zároveň je také celospolečenskou politickou ideologií, která má svůj zcela vlastní právní systém zvaný šaría, který sahá až k úplnosti náboženského, politického, společenského, veřejného i soukromého života, a podle věřících muslimů je nadřazen všem ostatním právním systémům. Pro úplnost dodávám, že klíčovým rysem demokracie je právě loajalita k příslušenému právnímu systému, v našem případě tedy k právnímu systému České republiky. Avšak z pohledu šaría, českému právnímu systému nepřísluší legitimnost, která podle ní přísluší výlučně jen právě právnímu systému šaría, který za žádných okolností nepřipouští odluku státu od náboženství.

Česká republika je však založena na teritoriální jurisdikci, která za legitimní zdroj práva pokládá nikoli jednotlivá náboženství, nýbrž státní svrchovanost. Česká  sekulární společnost ctí svobodu projevu, svobodu vyznání, a zejména pak rozlišuje mezi sférou náboženskou a politickou, a též mezi sférou soukromou a veřejnou. Důsledkem toho je, že česká společnost může být multirasová i multináboženská, nikoli však multikulturní, a to právě z důvodu zachování náboženské tolerance, která by jinak mohla zcela zaniknout.

Vraťme se však k somálské dívce. Vzhledem k jejímu náboženskému symbolu (hidžáb) je očividné, že její víra je islám, tedy nesekulární náboženství, a lze proto předpokládat, že její loajalita pravděpodobně nepatří českému právnímu systému, nýbrž z jejího pohledu nadřazenému systému islámského práva šaría.  K uvedenému je nutno dodat, že křesťanské náboženské symboly (např. přívěšek ve tvaru křížku) se v evropské společnosti staly apolitickými od té doby, co byla církvi odebrána politická autorita, resp. od doby, kdy došlo k sekularizaci křesťanské společnosti. Odebrání politické autority církvi bylo však jedním ze zásadních zlomů ve vývoji moderních evropských společností. Šátek somálské dívky je však symbol islámského (doposud nesekularizovaného) náboženství, a lidé v České republice ho mnohdy považují za formu projevu politického islámu, a proto se domnívám, že vlna nepokoje, kterou uvedené rozhodnutí Nejvyššího soudu u veřejnosti vyvolalo, je z pohledu českých občanů pochopitelná, neboť zkrátka jen chtějí bránit své tradice a kulturu.

Autor: Mansoor Maitah | úterý 11.2.2020 21:26 | karma článku: 42,01 | přečteno: 1950x
  • Další články autora

Mansoor Maitah

Zemědělská půda dramaticky ubývá a čelí degradaci! Pojďme to společně změnit!

Úbytek zemědělské půdy má mnoho dalších důsledků, které negativně ovlivňují naši krajinu. Zdravá půda je schopná účinně regulovat odtok vody z krajiny, a tím tlumit výskyt povodní i sucha.

6.6.2020 v 8:52 | Karma: 39,02 | Přečteno: 737x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Mansoor Maitah

Vracíme se k ekonomickému nacionalismu? Říkáme globalizaci sbohem?

Naše Země má dostatek zemědělské půdy na to, aby zajistila většinu potravin ze svých vlastních zdrojů a svými vlastními silami. Ochrana půdy, péče o krajinu, produkce a výroba potravin musí být jednou z našich hlavních priorit.

30.3.2020 v 9:02 | Karma: 43,43 | Přečteno: 1281x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Mansoor Maitah

Společně rozumným úsudkem proti koronaviru!

Chtěl bych říct, že jsem hrdý na to, jakým způsobem se celá naše země a její občané s touto situací dosud vyrovnávají.

25.3.2020 v 21:48 | Karma: 40,45 | Přečteno: 1163x | Diskuse| Společnost

Mansoor Maitah

Haló, evropské instituce, kdepak jste?

Lidé nabízejí druhým pomoc a snaží se být tolerantní a solidární. Až koronavirus zvládneme, a já pevně věřím, že to bude brzy, měli bychom chtít znovu a lépe nastavit naše vztahy vůči evropským institucím.

21.3.2020 v 13:28 | Karma: 41,87 | Přečteno: 1407x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Mansoor Maitah

Nepotřebuje Evropa nového Evžena Savojského?

Nedovolme, aby se historie opakovala. Mějme na paměti historii a poučme se z ní. Je nejvyšší čas, aby se evropští lídři probudili a začali se Tureckem velmi vážně zabývat.

5.3.2020 v 19:59 | Karma: 41,74 | Přečteno: 1217x | Diskuse| Společnost

Mansoor Maitah

Bývalý pražský imám

Muslimové by se měli snažit o adekvátní interpretaci své víry, o takovou interpretaci, která zohledňuje historický kontext a kriticky zkoumá vlastní slučitelnost s dnešními pluralitními a demokratickými poměry.

28.2.2020 v 17:11 | Karma: 40,62 | Přečteno: 1720x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Mansoor Maitah

Arabský antisemitismus nevznikl založením Izraele, sahá hlouběji

V posledních letech antisemitismus sílí napříč celým evropským kontinentem, jeho protagonisté jsou často imigranti z Blízkého východu. Zní to trochu paradoxně, zvláště když uvážíme některé následující skutečnosti.

4.2.2020 v 16:29 | Karma: 38,42 | Přečteno: 1103x | Diskuse| Společnost

Mansoor Maitah

Svéráz politické kultury islámu

Dennodenně se střetáváme v mediích s takovými titulky jako například: „Tvrdé střety s islámisty si v Jemenu vyžádaly 150 obětí“, „V Tunisu se po střetu s policií odpálil islamista“, „Policisté v Egyptě zabili dvanáct radikálů“, ,,

12.1.2020 v 18:36 | Karma: 38,05 | Přečteno: 1596x | Diskuse| Politika

Mansoor Maitah

Čiň čertu dobře - peklem se ti odmění

Bývalý pražský imám Samer Shehadeh v úterý u Městského soudu v Praze přiznal, že pomohl svému bratrovi a jeho ženě vycestovat do Sýrie, a ti se pak přidali k teroristické organizaci Džabhat Fatah aš-Šám.

8.1.2020 v 18:54 | Karma: 40,76 | Přečteno: 2316x | Diskuse| Společnost

Mansoor Maitah

Zelená ideologie aneb se zelenou muchomůrkou se nezahrává !!!

Česká republika se vyznačuje strategickou polohou, relativně levnou pracovní silou i zvýšenou orientací na automobilový průmysl a přidružená odvětví.

26.12.2019 v 23:59 | Karma: 37,97 | Přečteno: 1516x | Diskuse| Politika

Mansoor Maitah

Bez eura nebudeme na periferii Evropy.

Je skutečně třeba se v zájmu zachování suverenity vyvázat z povinnosti přijmout euro. Koruna je symbolem české státnosti a už jenom proto se jí nesmíme lehkovážně vzdát.

11.4.2019 v 21:18 | Karma: 37,71 | Přečteno: 1228x | Diskuse| Politika

Mansoor Maitah

Kdo je to Mansoor Maitah?

Být obyvatelem České republiky je výsada. Věřte mi, já o tom něco vím. Vážím si toho, že můžu být už téměř 40 let součástí takové země.

8.4.2019 v 21:21 | Karma: 40,08 | Přečteno: 2637x | Osobní
  • Počet článků 13
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 5302x
Vystudoval České vysoké učení technické v Praze. Absolvoval doktorské studium na Fakultě mezinárodních vztahů Vysoké školy ekonomické v Praze, obor mezinárodní ekonomické vztahy. Dále absolvoval doktorské studium na Institutu politických studií Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze, obor politologie. V roce 2019 byl prezidentem republiky jmenován profesorem v oboru ekonomie. V současnosti působí jako vědecký výzkumník na Fakultě mezinárodních vztahů Vysoké škole ekonomické v Praze a též na Provozně ekonomické fakultě České zemědělské univerzity v Praze. Je autorem řady vědeckých článků a knižních publikací. Velkou pozornost vyvolala zejména jeho kritická analýza vztahu mezi islámem a demokracií. Je členem vědecké rady Fakulty mezinárodních vztahů Vysoké školy ekonomické v Praze. K jeho zálibám patří sport, historie a studium jazyků.

Je zakladatelem iniciativy na záchranu půdy v České republice.

https://or.justice.cz/ias/ui/rejstrik-firma.vysledky?subjektId=1087195&typ=PLATNY

http://wp.czu.cz/cs/index.php/?r=1071&mp=person.info&idClovek=6677

https://scholar.google.cz/citations?user=LqsgQ8gAAAAJ&hl=cs

https://insis.vse.cz/lide/clovek.pl?id=56981

www.maitah.com

Seznam rubrik